maanantai 23. tammikuuta 2017

Sunnuntai 22.1. - Peruskurssi: Suora käsilukko guardista ja mountista

Sunnuntain treeneissä jatkoimme lopetusten parissa: aiheena oli suora käsilukko eli juji sekä alta että päältä tehtynä. Bjj:ssä ja lukkopainissa samoja lopetuksia voi yleensä tehdä monesta eri positiosta. Tällöin käytännön yksityiskohdat näyttävät erilaisilta, mutta pääperiaatteet pysyvät samoina. Suoran käsilukon vaiheet positiosta riippumatta ovat:

1) Käden eristäminen
2) Kulman hakeminen
3) Jalan tuominen pään yli
4) Lukon kiristäminen


Käsilukkoa kiristämässä

Ensimmäiseksi teimme jujia alta guardista. Tässä käden eristäminen tapahtuu siten, että kaveri nykäistään jalkojen ja käsien avulla alaspäin (=rikotaan posture) ja samalla vedetään kaverin kättä ristiin oman vatsan yli. Tavoitteena on saada kaverin kyynärpää oman navan toiselle puolelle. Seuraavaksi lähdetään hakemaan kulmaa tuomalla eristetyn käden puoleinen jalka kaverin lantiolle ja työntämällä tällä itseä 90-asteen kulmaan kohti lukotettavaa kättä. Samalla toinen jalka kääntyy kohtisuoraan kaverin selän päälle. Kolmannessa vaiheessa tuodaan kauempi polvi kaverin pään yli tämän niskan päälle. Nyt voidaan siirtää molemmat kädet kaverin ranteelle. Käännetään kaverin käsi siten, että tämän peukalo osoittaa ylöspäin ja pidetään käsi tiukasti omaa rintakehää vasten. Lopetus viimeistellään nostamalla omaa lantiota ylöspäin vasten kaverin kättä. Lukko tulee kaverin kyynärniveleen.


S-mountissa istuskelua

Vastaavasti mountissa päällä kaverin kättä lähdetään eristämään siirtymällä ylöspäin siten, että oma polvet puristuvat kaverin hartioiden ympärille. Tässä kaverin kädet jäävät mukavasti hollille ja näistä valitaan toinen (yleensä päällimmäinen) lukon kohteeksi. Eristetään valittu käsi taas tiukasti omaa yläkroppaa vasten. Seuraaaksi lähdetään hakemaan kulmaa kääntymällä kaverin päällä taas 90 astetta sivusuuntaan siten, että lukotettava käsi on lähempänä nivusia. Kauempi jalka kääntyy "merenneitoasentoon" siten, että omaa jalkaterää työnnetään kaverin pään alle. Toisen jalan polvi on puolestaan matossa mahdollisimman lähellä kaverin päätä ja omaa jalkapohjaa. Tätä asentoa kutsutaan jalkojen asennon mukaan s-mountiksi. Omia jalkoja puristetaan tiukasti yhteen ja oma paino tulee kaverin rintakehän päälle, jolloin alla pitäisi olla varsin tukalat oltavat.

Seuraavana vaiheena on taas polven tuominen kaverin pään yli. Tätä tehdessä kannattaa ottaa kaverin jalkojen puoleisella kädellä tukea matosta, jotta tasapaino ja paine pysyisivät hyvinä. Toisella kädellä pidetään käsi tiukasti kiinni rintakehää vasten ja liu'utetaan polvi kaverin pään toiselle puolelle. Tämän jälkeen lähdetään istumaan oma takamus mattoon, mutta varovasti, sillä joillekin lukko saattaa kiristyä jo tässä vaiheessa. Mikäli näin ei käynyt, viimeistellään lopetus tuttuun tyyliin: käsillä ranteesta vetämällä, kaverin peukalo ylöspäin ja omaa lantiota ylös nostamalla.


Allaolija puolustaa käsilukkoa

Tehtiinpä jujia mistä positiosta hyvänsä, tulee aina muistaa kaksi tärkeää asiaa:

1) polvilla puristaminen,
2) oman lantion nostaminen/kiinni pitäminen kaverin kainaloa vasten.

Mikäli nämä unohtuvat, ei hallinta ole kovin tiukka ja kaverin pakeneminen helpottuu huomattavasti.

Perjantai 20.1. - Peruskurssi: Hip bump ja kimura

Perjantaina jatkoimme suljetun guardin hinkkaamista, mutta tällä kertaa allaolijan näkökulmasta. Suljettu guardi on allaolijalle varsin hyvä positio, sillä tämä pystyy lähtemään hyökkäämään alta sekä sweepeillä (eli käännöillä) että erilaisilla lopetuksilla.

Sweepit ovat suorituksia, missä guardissa allaolija onnistuu kääntämään tilanteen toisinpäin, eli päätymään itse päälle. Tällainen position parantaminen palkitaan kisoissa pisteillä. Ensimmäinen kurssilla opettelmamme sweeppi on nimeltään "hip bump". Nimi kertookin sweepistä kaiken olennaisen, eli tarkoituksena on lantion avulla tönäistä päällä oleva kaveri kumoon. Tämä tehdän siten, että suljetussa guardissa lähdetään nousemaan kohti kaveria samalla kurottaen omaa kättä kaverin ristikkäisen hartian yli. Samalla avataan jalat ja ponnistetaan niillä voimakkaasti matosta. Liikkeen on tarkoitus tulla sivuttaisena siten, että oma lantio iskeytyy kohti kaverin kainaloa ja tämä kaatuu takaviistoon. Paremman käsityksen liikkeestä saa oheiselta videolta. Hip bumpissa tärkeintä on räjähtävyys: pelkkä tasainen työntö ei riitä kaverin horjuttamiseen, vaan lantion on iskeydyttävä kunnolla kaveria vasten. Sweepin toteuttamista helpottaa myös, mikäli sen saa tehtyä vastaliikkeenä kaverin reaktioon: kaveria voi nykäistä alaspäin käsistä, hartiasta tai niskan takaa ja tämän nykäistessä selkänsä takaisin ylös lähdetään seuraamaan perässä ja tekemään hip bump.




Aina hip bump ei kuitenkaan onnistu, vaan kaveri onnistuu estämään liikkeen työntämällä vastaan. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä tällöin voidaan lähteä hyökkäämään kaverin käteen lopetuksella. Lukkopainissa ja Bjj:ssä voidaan siis hakea erilaisia lopetuksia, joita ovat pääasiassa nivellukot sekä kuristukset. Lopetustilanteet ovat niin tukalia, että välttääkseen loukkaantumisen kaveri joutuu luovuttamaan sparrin/ottelun. Tämä tapahtuu esim. taputtamalla tai sanomalla suullisesti "stop" tai "seis". Kilpailuissa luovutus lopettaa ottelun ja lopetuksen kiinni saanut ottelija voittaa riippumatta sen hetkisestä pistetilanteesta.

Perjantaina opettelemamme loptus on nimeltään kimura ja sitä lähdettiin hakemaan, kun päälläolija laittaa kätensä mattoon hip bumpia puolustessa (kts. aiempi video). Tartutaan kaveria tarjolla olevan käden ranteesta saman puolen kädellä. Toinen käsi tuodaan kaverin selän kautta tämän ojentajan ali ja tartutaan tällä kiinni omasta ranteesta. Seuraavaksi istutaan takaisin selälleen pitäen kuitenkin ote koko ajan tiukkana. Käännytään kulmaan kohti kaveria siten, että toinen jalka tulee poikittain kaverin selän päälle. Lukko kiristetään työntämällä omia käsiä suoraksi siten, että kaverin rannetta työnnetään kohti tämän omaa hartiaa. Lukko tulee kaverin olkapäähän, joka kiertyy tässä liikkeessä luonnottomaan asentoon.

Kimura selästä: Eri paikka, sama ote

Lopetukset ovat hyvin normaali osa lukkopainia ja Bjj:tä eikä niitä varsinaisesti tarvitse pelätä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että lukot ja kuristukset ovat loppuun asti tehtyinä vaarallisia tekniikoita ja suhtautua niihin asianmukaisella kunnioituksella. Varsinkin alkuvaiheessa lopetukset kannattaa tehdä rauhallisesti, jotta kaverilla on varmasti tarpeeksi aikaa reagoida ja taputtaa tilanteeseen. Vastaavasti itsestä kannattaa pitää huolta siten, että taputtaa lopetuksiin tarpeeksi ajoissa. Lopetuksiin joutuminen ei ole millään tavalla häpeällistä, vaan kertoo vain siitä, että kaveri oli tällä kertaa ja juuri tässä tilanteessa näppärämpi. Taputtamisen jälkeen treeni ja sparri jatkuvat normaalisti.

perjantai 20. tammikuuta 2017

Ti 17.1. - Peruskurssi: Suljetun guardin avaus ja ohitus, osa 2

Tiistaina jatkettiin suljetun guardin avaamista ja ohittamista. Viime kerralla läpikäydyn ylösnousuavauksen lisäksi opettelimme nyt ns. "perusavauksen" (tai "polvi peffassa -avauksen", rakkaalla lapsella kun on monta nimeä), sekä pari uutta ohitusta.

Ennen guardin avaamista muistetaan taas tärkeimmät peruasiat: tuhma lantio, katse ylhäällä, kyynerpäät kiinni kyljissä sekä kämmenet kaverin lantiolla ja pallealla estämässä tämän liikkumista. Tästä hyvästä peruasennosta lähdetään avaamaan toista polvea ulospäin ja samalla liu'utetaan toinen polvi kaverin häntäluuta vasten. Tässä vaiheessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että kaverin lantio on painettuna kunnolla mattoa vasten, eikä esim. omien jalkojen päällä. Pidetään kaverin lantio paikallaan kämmenillä painamalla ja samalla lähdetään avaamaan omaa lantiota taaksepäin kohti avattua jalkaa. Liikkeen tehostamiseksi avatun jalan voi tuoda ihan pystyynkin jalkapohja mattoa vasten. Tällöin kaverin jalkojen pitäisi avautua selän takana.  On kuitenkin hyvä huomata, että mikäli kaveri on huomattavasti itseä pidempi, ei tämä avaus välttämättä toimi. Siksi pystyynnousuavaus on tehokkaampi, vaikka se aluksi saattaakin tuntua rankalta.


Hyvä posture on suljetussa guardissa kaiken A ja O

Kun kaverin guardi on auki, voidaan siirtyä samantien ohittamiseen. Teimme ensiksi ns. "double under -ohituksen": Kun kaverin jalat ovat auki, tuodaan omat kädet sisäkautta kaverin reisien ympärille siten, että kaverin jalat tulevat omien hartioiden päälle. Tästä tuodaan reilusti painoa kaverin päälle heittämällä jalat suoriksi taakse (eli sprawlaamalla) ja hakemalla toisella kädellä otetta kaverin ristikkäisestä hartiasta. Lähdetään kiertämään jaloilla tämän käden puolelle niin pitkälle, että kaverin jalat liukuvat oman pään yli. Tästä päästään valumaan suoraan sivukontrolliin kaverin päälle.


Hyvässä sprawl-asennossa voi turvallisesti kiertää jalat pitkälle


Toinen ohitusvaihtoehto on nostaa perusavauksen jälkeen kaverin takamusta vasten ollut polvi pystyyn ja tuoda se kaverin reiden yli mattoon. Samalla toinen jalka nostetaan pystyyn ja tuodaan kaverin toisen jalan alle, jolloin ollaan polviseisonnassa tiiviisti kaveria vasten. Tästä lähdetään tuomaan toista kättä kaverin hartian taakse ja toisella haetaan ote kaverin jalasta. Yläkroppa pysyy matalalla ja hartialla pyritään tuomaan painetta kaverin leuan alle. Tästä asennosta heilautetaan pystyssä ollut jalka isossa kaaressa taaksepäin, jolloin päädytään kylkimakuulle kaveri sivulle. Ohitus viimeistellään saksaamalla omat jalat toisin päin ja tulemalla hyvään sivukontrolliin. Koska video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin oheisesta linkistä voi tarkistaa avauksen sekä tämän ohituksen toteutuksen. Jotkut videon yksityiskohdat poikkeavat kurssilla käydyistä, mutta pääpiirteet ovat samat.




maanantai 16. tammikuuta 2017

Sunnuntai 15.1. - Peruskurssi: Suljettu guard, avaus ja ohitus

Tällä kertaa peruskurssilla tutustuttiin positioon nimeltä suljettu guard. Suljetussa guardissa alla olija on selällään ja on kietonut jalkansa päällä olijan ympärille. Vaikka suljettu guard on ns. neutraalipositio eli kumpikaan ei ole ”niskanpäällä”, on alla olijalla yleensä enemmän vaihtoehtoja sekä lopetuksiin että pistesuorituksiin. Jotta päällä olija pääsee hyökkäämään, tulee hänen ensin avata guardi ja ohittaa se. Tänään keskityttiin nimenomaan suljettuun guardiin nimenomaan päällä olijan näkökulmasta.

Suljetussa guardissa allaolija on on kietonut jalat päälläolijan ympärille

 Katsottiin yleisesti päällä olijalle, miten suljetussa guardissa tulisi olla. Päällä ollessa pitäisi ensisijaisesti säilyttää hyvä posture eli ryhdikäs asento. Selkä pidetään suorana, eli ei nojata eteenpäin tai taaksepäin. Asennon pitämisessä auttaa se, että katse osoittaa suoraan eteenpäin, eikä siis tuijotella kaveria. Lantiota tuodaan hieman eteenpäin ns. tuhmana lantiona. Tällä pienellä liikkeellä saadaan lantion voimaa käyttöön, joten alla olijalle posturen rikkominen on hankalampaa. Omat kyynärpäät pidetään lähellä omia kylkiä (taas t-rex kädet!), jottei kaveri saa eristettyä niitä ja haettua lopetuksia. Toinen käsi tulee raamiksi kaverin rintalastan/pallean kohdalla ja toinen käsi lantion kohdalle. Rintalastan kohdalla oleva käsi estää kaveria nousemasta ylös tai vetämästä alas. Jos kaveri siirtää tämän tukikäden pois, siirretään toinen tilalle. Kädet liikkuvat siis koko ajan, jos kaveri poistaa etummaista kättä.

Jos kaveri saa vedettyä alas, turva-asento pelastaa: oma naama viedään vasten kaverin vatsaa ja kädet kiinni tämän vartaloon. Asentoon ei ole tarkoitus jäädä, vaan sieltä noustaan mahdollisimman nopeasti takaisin hyvään posturaan. Kädet koko ajan kaverissa kiinni ja lantion voimalla. 

Jos kaveri saa posturen rikottua, palautetaan posture turva-asennon kautta
 Lähdettiin avamaan guardia ns. pystyynnousuavauksella. Otetaan kaverin toinen käsi haltuun ja painetaan se kaverin kroppaan kiinni molemmin käsin. Tuodaan hieman painoa toiselle puolelle, nostetaan sen puoleinen jalka pystyyn jonka puoleinen käsi on hallussa, jonka jälkeen tuodaan painoa hieman toiselle puolella ja nostetaan toinen jalka ja noustaan suoraan pystyyn ja työnnetään omaa lantiota eteenpäin. Pystyyn noustessa on tärkeää suunnata liike suoraan ylöspäin, tässä auttaa se että tuodaan painoa aina ensin vastakkaiselle puolelle, kuin minkä puolen jalka nousee. Myös se auttaa, että katse on suunnattuna koko liikkeen ajan suoraan eteenpäin, eli ei siis edelleenkään tuijotella kaveria silmiin. Kun päästään ylös, tuodaan toista jalkaa hieman taaksepäin ja työnnetään kaverin polvesta alaspäin, jolloin guardi saadaan auki.

Suljetun guardin avaus meneillään

 Kun saatiin guardi auki jatkettiin suoraan ohitukseen. Tehtiin tällä kertaa toreador- eli härkätaistelijaohitus. Kyseiseen ohitukseen on monta eri tapaa, mutta tehtiin se nyt niin, että otettiin kaverin säärien kohdalta kiinni ns. rapuotteella ja painettiin jalkoja kohti kaverin kroppaa. Tuotiin omat jalat taakse, eli tuodaan itsemme lankkuasentoon, jolloin saadaan paino/paine kaverin päälle. Lähdettiin kiertämään jommalta kummalta puolelta ohi. Omat jalat pysyvät koko ajan mahdollisimman kaukana ts. tavoitteena on pitää hyvä lankkuasento koko liikkeen ajan, jolloin paine ei katoa. Ohitus viimeistellään hyvään sivusidontaan. Ohittaessa jalkoja työnnetään hieman sivuun, jotta saadaan tilaa ja kierretään kunnolla kaverin ohi. Kiertää voi jopa kaverin pään puolelle asti, jolloin päädytään ns. north-southiin.

lauantai 14. tammikuuta 2017

Perjantai 13.1. - Peruskurssi: Sivusidonta ja mounttiin meno

Perjantaina peruskurssi jatkui sivusidonnan maailmaan tutustumisella. Kiireisen viikonlopun vuoksi laitan linkin viime vuoden peruskurssin tekstiin aiheesta.

Kiirettä on pitänyt, koska olin tänään Helsingissä naisten seminaarilla, jota oli vetämässä yhdysvaltalainen mustavöinen Kristina Barlaan. Leirillä opittuja tekniikoita on luvassa peruskurssin jälkeen!
Kristinan kainalossa
Peruskurssin treenit jatkuvat huomenna sunnuntaina klo 13.00!

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Tiistai 10.1. - Peruskurssi: pako mountista


Uusi peruskurssi pyörähti upeasti käyntiin, kun paikalla oli yhteensä 37 naista! Kiitos kaikille treeneihin osallistuneille, meininki oli aivan mahtava. Näin treenien vetäjänä tällaisesta joukosta saa myös mukavasti energiaa itselle ja uskoa siihen, että ollaan Fight Like a Girl Clubissa tehty asioita oikein. Vuorossa on tosiaan järjestyksessään kahdeksas Jyväskylässä järjestetty naisten peruskurssi. Tämän blogin tarkoituksena on toimia treenipäiväkirjana, josta voi käydä muistelemassa, mitä treeneissä tehtiinkään. Jos treenit jäävät jostain syystä välistä, voi täältä myös käydä kurkistamassa, mitä on tehty. Treenikuvausten kirjoittaminen on kuitenkin välillä haastavaa ja jos ei ole ollut treeneissä paikalle, ei kirjallisesta kuvauksesta välttämättä saa selkeää kuvaa, mitä on tehty. Linkitellään juttuihin kuitenkin parhaamme mukaan myös videoita ja kuvia, jotta havainnollistaminen olisi helpompaa.


Meitä oli näin paljon paikalla! Kuva: Anna Ruuskanen

Peruskurssi aloitettiin perinteisesti mahdollisimman huonosta tilanteesta eli kun on jouduttu mounttiin alle. Mount on positio, jossa maataan selällään ja kaveri istuu päällä. Päällä olijalle tämä on luonnollisesti hyvä paikka ja onkin positio, jota kannattaa tavoitella (kisoissa mounttiin pääsemisestä saa myös pisteitä). Alla olijalle tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että poispääseminen vaatii paljon töitä ja energiaa. Alla ollessa on hyvä muistaa, ettei kannata ojennella käsiä, vaan kädet tulee pitää lähellä omaa kroppaa. Ajatuksena monesta positiosta onkin vetää omia kyynärpäitä kohti omia kylkiä eli ns. t-rex-kädet.

Mountissa

Mountista pakenemista varten opeteltiin kahta lajin tärkeintä liikettä eli katkarapua ja siltaa. Molemmissa liikkeissä korostuvat lantion ja jalkojen yhteistyö. Jalkojen tehtävänä on ponnistaa tukevasti maasta, ja lantio johtaa liikettä. Katkarapu on liike, jonka tarkoituksena on saada lantio liikkeelle matossa. Katkarapua harjoitellaan usein salin päästä päähän tehtävänä liikesarjana: lähtö tapahtuu selällään, jalat tuodaan lähelle omaa takamusta. Jaloilla ponnistetaan lantio ilmaan (silta) ja samalla käännytään toisen hartian varaan ja liikutetaan lantiota taakse. Mount -paossa tähän lisätään käsillä työntäminen (kämmenet päällekkäin), yleensä joko kaverin polven tai lantion kohdalta. Monesti katkarapuja joutuu tekemään useamman, jotta todella pääsee tilanteesta pois. Useasti voi joutua myös vaihtamaan katkarapuilusuuntaa eli kääntymään toiselle kyljelle, että saadaan tarpeeksi tilaa työntää lantio pois kaverin alta. Pako on onnistunut vasta kun koko kroppa on saatu kaverin alta pois, ja ollaan niin sanotusti guardissa (jalat itsen ja kaverin välissä). Opeteltiinkin paon jälkeen myös tuomaan jalat väliin eli tulemaan kunnolla guardiin ja ottamaan myös otteet kaverin ranteista, ettei kaveri pääse heti takaisin mounttiin. Alla havainnollistava video katkarapuliikkeestä.



Toisena vaihtoehtona mountista alta pakenemiseen katsottiin siltapako. Kun katkarapupaossa pyrittiin vain pääsemään kaverin alta pois, siltaamalla pyritään myös pääsemään itse kaverin päälle. Ensin haetaan kaverin toinen käsi haltuun; tämä tehtiin treeneissä ensin siltaamalla voimakkaasti, jotta kaveri joutuu ottamaan tukea maasta. Kaverin toinen käsi, "tukikäsi", haetaan omaan kainaloon ja suljetaan tiukasti sinne. Oma käsi tuodaan siis ensin sisäkautta ja tuodaan kaverin käden yli, käsi saadaan pidettyä tiukasti kiinni, kun tuodaan omaa kämmentä mahdollisimman pitkälle omaan rintaan. Tämän jälkeen sillataan uudestaan kaverin tukikäden puoleisen hartian yli, ja samalla käännetään koko paketti ympäri. Vapaalla kädellä voi auttaa työntämällä kaveria kainalon tienoilta. Liike päättyy usein siten, että kaveri jää alle ja ottaa suljetun guardin kiinni (kaverin jalat ovat kropan ympäri kiinni). Suljettu guard on neutraali positio, joten huonosta paikasta on päästy parempaan tilanteeseen. Alla video siltapaosta, jossa lisäksi blokataan myös jalkaa. Tärkeintä kääntämisen onnistumisessa on kuitenkin tehdä siltaamisliike yläviistoon, jolloin jalan nappaaminen ei ole välttämätöntä.


Kaikki selvisivät hienosti peruskurssin ensimmäisistä treeneistä, joten kuten treeneissä sanottiin, lajin vaikein asia on nyt opittu. Tästä eteenpäin siis helpottuu :) Perjantaina jatketaan klo 18.30. Vielä mahtuu ja ehtii kurssille mukaan!

maanantai 9. tammikuuta 2017

Tiistai 3.1. - Stiff arm

Aloitettiin vuosi 2017 avoimella guardilla. Allekirjoittaneella on ollut ongelmia avoimen guardin kanssa, jos kaveri lähtee ohittamaan kaukaa. Treenattiin tähän yksinkertaista puolustusta, eli stiff armia. Ainahan toki on parasta ettei kaveri saa otteita vaan tehdään ensin omat aloitteet. Toisaalta, jos kaveri saa lahkeet kiinni, aina parempi jos saadaan otteet heti irrotettua ja taas oma guardipeli käyntiin. Toisinaan kuitenkin ollaan myöhässä ja kaveri pääsee kiertämään. Tällöin yksinkertainen tapa puolustaa on ottaa sen puolen kädellä, jonne kaveri on kiertämässä, ote kaverin hihasta ja suoristetaan oma käsi aivan suoraksi. Toinen käsi on kämmen matossa ja sen avulla perskatkarapuillaan niin, että päästään takaisin kohtisuoraan kaveria vasten. Samalla pyritään irrottamaan kaverin otteet ja otetaan omat omat otteet ja hookit ja lähdetään heti liikuttamaan kaveria. Drillattiin treeneissä tätä myös niin, että tehtiin perään sweeppi. Tärkeintä stiff armissa on oikeasti lyödä oma käsi aivan suoraksi ja lisäksi olla toisen käden varassa (eli ei voi maata kyljellään). Stiff arm toimii yleensä myös, vaikka kaveri olisi jo kiertänyt lähelle päätä, joten ei kannata luovuttaa liian aikaisin!

Tällä viikolla tyttötreeneissä alkaakin taas uusi peruskurssi. Ilmoittautuneita on runsaasti, joten saadaan taas paljon uusia naisia treenimatolle!