lauantai 20. tammikuuta 2018

Perjantai 19.1. - Peruskurssi: Alasvienti selästä + kimura ja hip bump suljetusta guardista

Jatkoimme treeneissä alasvientien tekemistä selkään puikkaamisen jatkona. Tällä kertaa selkäpuolelta lähdettiin pudottautumaan polvilleen alas siten, että toinen jalka tulee polvi mattoon kaverin jalkojen väliin ja toinen jää suoraksi taakse tukijalaksi. Tästä lähdettiin viemään kaveria mattoon nykäisemällä tätä reisistä itseä kohti ja puskemalla tämä mahalleen mattoon.

Mattotekniikkana katsoimme puolestaan hyökkäyksiä suljetusta guardista alta. Vaihtoehtoina oli joko kääntää kaveri alle hip bump -sweepillä tai sitten hyökätä tämän käteen kimura-lukolla. Näistä molemmista tarkempi selostus kuvineen täältä.

perjantai 19. tammikuuta 2018

Tiistai 16.1. - Peruskurssi: Puikkauksia sekä suljetun guardin avaamista ja ohittamista, osa 2

Tiistain treeneissä täydennettiin sunnuntaina opittuja asioita pystystä ja suljetusta guardista.

Ensin harjoiteltiin pystytekniikkana kaverin viemistä mattoon selkään puikkauksen jälkeen. Pidetään tiukka ote kaverin lantiolta (tarpeeksi matalalta!) ja siirrytään hieman kaverin toiselle sivulle, jos ei siellä jo olla. Tästä kaveria lähdettiin viemään mattoon "golf-swingillä" eli horjuttamalla kaverin tasapainoa siten, että jalat nousevat hieman lattiasta ja laskemalla kaveri sitten kylkiasentoon mattoon. Parhaassa tapauksessa tästä päädytään heti hyvään sivukontrolliin, huonommassa kaveri voi saada suljetun guardin palautettua.

Suljetusta guardista katsottiin uusi avaus: nk. perusavaus eli "polvi persvakoon -avaus" ja siihen jatkona kaksi ohitusta. Ensimmäisessä versiossa tuotiin polvi kaverin reiden yli ja haettiin ote tämän yläkropasta. Toinen ohitus oli puolestaan double under -ohitus, jossa haetaan kontrollin kaverin jalkojen alta ja prässätään ohi. Näistä mattotekniikoista tarkempi kuvaus kuvien ja videon kera täältä.

maanantai 15. tammikuuta 2018

Sunnuntai 14.1. - Peruskurssi: Puikkauksia sekä suljetun guardin avaamista ja ohittamista, osa 1

Sunnuntain treeneissä tulikin asiaa oikein olan takaa, kun harjoittelimme uuden kurssirungon mukaisesti sekä pysty- että mattotekniikoita. Samalla kaavalla mennään kurssin loppuun saakka, eli kaikissa treeneissä pääsee nujuamaan niin vertikaalisessa kuin horisontaalisessakin suunnassa.

Aluksi harjoittelimme pystyasennossa niskapainia ja siitä selän puolelle "puikkaamista". Tavanomaisessa niskapainiotteessa molemmilla on siis toinen käsi kaverin takaraivolla (josta saa paremman horjutuksen kuin alempaa niskasta) ja toinen käsi kaverin käsivarrella. Puikkausliike tapahtuu tönäisemällä kaverin niskakättä kyynärvarresta ylöspäin, joustamalla itse samalla polvista alaspäin ja kiertämällä vapautuneen tilan kautta kaverin selkäpuolelle. Selkäpuolelta haetaan tiivis ote kaverin lantion ympäriltä, mikä on erittäin hyvä horjuttamiseen ja alasvienteihin (joita harjoitellaan tulevissa treeneissä).

Niskapainia kisatilanteessa
Päivän mattotekniikkana tutustuttiin puolestaan suljettuun guardiin sekä sen avaamiseen ja ohittamiseen. Näistä tekniikoista löytyy yksityiskohtainen kuvaus täältä.

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Hennariikalle ja Lauralle purppuraa!

Perjantaina 12.1. päästiin ennen peruskurssin treenejä juhlistamaan uusia vöitä, kun Janne Maunonen graduoi Elinan avustamana Hennariikan ja Lauran BJJ-treenien yhteydessä purppuralle.

Molemmat naiset ovat jo pitkän linjan painijoita, jotka ovat treenanneet ahkerasti ympäri Suomea ja maailmaa, ohjanneet treenejä sekä kisanneet. Molemmat olisikin voitu korottaa uusille vöille jo ajat sitten, mutta nämä menevät reissunaiset olivat onnistuneet välttelemään graduointitilaisuuksia. :) Nyt molemmat saatiin kuitenkin juonittua paikalle ja sysättyä uusien haasteiden pariin.

JKL Fight like a girl club onnittelee!


Tummempaa vyötä Lauralle...
...ja heti perään Hennariikalle.
Uusien vöiden kanssa kelpaa hymyillä
(Kuva by Jyväskylän Fight Club)

lauantai 13. tammikuuta 2018

Perjantai 12.1. - Peruskurssi: Sivusidonta ja mountiin siirtyminen

Perjantain treeneissä harjoittelimme kaverin hallintaa sivusidonnasta eli sivukontrollista eli sidesta. Katsoimme kaksi eri tapaa sitoa kaveri paikalleen sekä harjoittelimme näiden välillä liikumista. Lisäksi opettelimme myös siirtymistä sivusidonnasta mountiin päälle. Tarkemmat tekniikkakuvaukset voi käydä lukemassa täältä.

Peruskurssille voi muuten hyvin tulla vielä mukaan, eli hopi hopi vaan huomenna sunnuntaina treenehin, mikäli yhtään kiinnostaa!

Tiistai 9.1. - Peruskurssi: Pakeneminen mountista

Tiistaina polkaistiin käyntiin jo yhdeksättä kertaa naisten oma peruskurssi. Tällä kertaa kurssille oli ilmoittautunut 17 osallistujaa ja kun siihen päälle tuli vanhat harrastajat, oli tatamilla taas menoa ja vilskettä.

Tänä vuonna joudumme muiden kiireiden takia pitämään blogin päivittämisen peruskurssin osalta aika minimissä, mutta onneksi meille onkin kertynyt jo hyvä arkisto tekniikkakuvauksia aiemmilta vuosilta. Laadimme joka kerralta siis vähintäänkin tekstin, jossa kerrotaan päivän aihe sekä linkki tarkempaan tekniikkakuvaukseen.

Ekojen treenien aihe oli siis perinteiseen tapaan mountista pakeneminen, minkä saloihin voi tutustua tarkemmin täältä.

Lajin hienouksien esittelyä
(Photo by Anna Kavoura)

Siltaamisen harjoitelua
(Photo by Anna Kavoura)

sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Sunnuntai 7.1. - Guardin ohittamista kisatyylisesti vol 2

Jatkettiin samalla kisavalmistautumisagendalla kuin tiistainakin (näiden välissä treenattiin omatoimisesti lauantain vapaavuorolla guardin peluuta alta). Keskityttiin edelleen guardin ohittamisessa liikkeeseen, puolenvaihtoihin sekä etäisyyden hallintaan. Toistoja tehtiin jälleen sekä ilman otteita, läheltä avoimesta guardista että suljetusta guardista. Vaihteluna tiistain treeneihin lähietäisyydeltä keskityttiin tällä kertaa eritysesti double under - ohituksen hakemiseen. Lisämausteena tähän testailtiin kuinka allaolija voi estää double under -ohitusta kääntämällä ohittajan päätä ohitussuuntaan.

Ensi tiistaina palataankin jälleen perusasioiden äärelle uuden peruskurssin alkaessa! Kurssin ajan eli tammi-helmikuun ajan naisten treenit ovat kolme kertaa viikossa tiistaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Tervetuloa mukaan kurssille!